مصطفی رضایی؛ اسدالله یاوری
چکیده
مناقصات دولتی حجم بالایی از فعالیتهای اقتصادی دولت را شامل میشوند و ازآنجاکه تأمین مالی آنها از بودجه عمومی صورت میگیرد، اصل شفافیت باید بر آنها حاکم باشد. شفافیت موجب برقراری رقابت، تضمین برابری و رفتار یکسان، پیشگیری از فساد و تحقق امنیت حقوقی میشود؛ بنابراین، یکی از مهمترین دلایل قانونگذاری در این حوزه شفاف ساختن ...
بیشتر
مناقصات دولتی حجم بالایی از فعالیتهای اقتصادی دولت را شامل میشوند و ازآنجاکه تأمین مالی آنها از بودجه عمومی صورت میگیرد، اصل شفافیت باید بر آنها حاکم باشد. شفافیت موجب برقراری رقابت، تضمین برابری و رفتار یکسان، پیشگیری از فساد و تحقق امنیت حقوقی میشود؛ بنابراین، یکی از مهمترین دلایل قانونگذاری در این حوزه شفاف ساختن فرآیند انعقاد قراردادهای دولتی است. ولی با وجود گذشت بیش از دو دهه از تصویب قانون برگزاری مناقصات در ایران، بررسی این قانون و آییننامههای آن در پرتو مقررات سازمان جهانی تجارت و اتحادیه اروپا نشانگر آن است که مناقصات در ایران از حیث اصل شفافیت واجد ضعفهای متعددی ازجمله عدم الزام به اعلام برآورد معامله در فراخوان مناقصه، عدم وجود معیار روشن در مورد کثیرالانتشار بودن روزنامهها، عدم الزام دستگاهها به اطلاعرسانی ارزیابی کیفی، عدم انتشار مقررات مربوط و آرای مراجع قضایی و شبه قضایی و عدم پیشبینی آگهی انعقاد قرارداد است؛ بنابراین، لازم است در قوانین مربوط، مناقصهگذاران ملزم به اعلام برآورد معامله در فراخوان شوند. بجای انتشار آگهی مناقصهها در روزنامهها، همه آنها در سامانه یا نشریهای رسمی واحدی منتشر شوند. معیارهای ارزیابی کیفی در فراخوان مناقصه اعلام شود. آرای مراجع قضایی و شبهقضایی در این خصوص منتشر شوند و مناقصهگذاران ملزم به انتشار آگهی برنده مناقصه شوند.
اسدالله یاوری؛ حامد ادریسیان
چکیده
وصول بهموقع مالیات در کشور ما از چالشهای اصلی نظام مالیاتی است. همین موضوع هر سال بر درآمدی که دولت در بودجه سالانه خود پیشبینی میکند، اثرگذار است. دلایل متفاوتی برای تأخیر در وصول مالیات میتوان برشمرد که بدون شک، سرعت پایین فرایند حلوفصل اختلافات مالیاتی یکی از اصلیترین عوامل چنین تأخیری است. در فرایند وصول مالیات، بروز ...
بیشتر
وصول بهموقع مالیات در کشور ما از چالشهای اصلی نظام مالیاتی است. همین موضوع هر سال بر درآمدی که دولت در بودجه سالانه خود پیشبینی میکند، اثرگذار است. دلایل متفاوتی برای تأخیر در وصول مالیات میتوان برشمرد که بدون شک، سرعت پایین فرایند حلوفصل اختلافات مالیاتی یکی از اصلیترین عوامل چنین تأخیری است. در فرایند وصول مالیات، بروز اختلاف بین مؤدیان و ممیزین مالیاتی، امری اجتنابناپذیر است؛ اما از منظر حقوقی متعدد بودن مراحل دادرسی و عدم پیشبینی سازوکار مناسب در برخی از این مراحل، موجب اطاله دادرسی میشود. لذا وجود یک نظام دادرسی مالیاتی کارآمد میتواند سرعت حلوفصل اختلافات را افزایش دهد. در این مقاله عواملی را که خصوصاً در قوانین و مقررات ایران موجب اطاله دادرسی مالیاتی میشود، بیان میکنیم و متناسب با آن به ارائه راهکار در جهت حذف یا کاهش اثرگذاری این عوامل میپردازیم. پیشنهادهای ما به اصلاح مهلتهای اعتراض و رسیدگی، پذیرش توافقات جزئی بین مؤدی و سرممیز، محدود کردن حق اعتراض، تخصص قضات منتصب، تعدیل یا حذف رسیدگی در هیئت ماده 251 مکرر مربوط است.